ReKlamný svet: Zviera v reklame

Našu planétu neosídľujú iba ľudia, aj keď sa mnohí z nich tak tvária. Okrem druhu homo sapiens  tu však máme nepreberné množstvo ďalších živočíchov. Háčik je akurát v tom, že iba ľudia majú peňaženky, z ktorých chcú zadávatelia reklamy vycucnúť čo najviac. Preto je reklamný svet zhusta osídlený ľuďmi, no menej už zvieratami. Je to tým, že zákazníci sa predsa len skôr identifikujú s človekom ako so zvieraťom. Samozrejme, to vôbec neznamená, že zvieracia ríša svoje reklamné obrazy nemá, práve naopak.

 

Čeľaď Domáci miláčik

Domáci miláčik Člen rodiny, oddaný strážca, milovaný spoločník. To všetko je zviera z čeľade domácich miláčikov. Neprekvapí preto, že najčastejšie ide o psa. Pre reklamy, kde sa takáto čeľaď vyskytuje, je typické, že cieli práve na majiteľov Domácich miláčikov, ktorým sa snaží vnútiť výrobok práve pre zvieratá.

Nič si nezakrývajme, hovoríme o žrádle pre psov. Ťažko zachytiť reklamu, ktorá by propagovala iný výrobok určený pre zvieratá. Je to logické. Psy sú najrozšírenejšie a najčastejšie chované zvieratá. Nedokážem však posúdiť, prečo žrádlo pre mačky nie je tak masívne propagované. Neverím, že všetky chytajú myši.

Granule či konzervy znamenajú pre cieľového štvornožca terno. Tým správnym výrobkom docielite, že pes bude zdravý, šťastný a bude mať srsť lesklejšiu a hebkejšiu ako vlasy Veselej kravy, a to je už čo povedať. Zdravie a šťastie prezentuje Domáci miláčik cvalom po zelenej lúke. Beda vám, mizerní chovatelia, ak vášmu maznáčikovi nekúpite Ten správny výrobok! Bude iba letargicky sedieť pod stolom a smutným pohľadom sledovať spriatelené psy, ktoré, nadopované propagovanými granulami, budú šprintovať po zelených lúkach, akoby im za zadkom horelo.

Reklamný pes je z rodu neskutočných vysnívaných zvierat. Nikdy neochorie (veď by sa opovážil, keď ho kŕmite tými správnymi konzervami!), dokonca zjavne spotrebuje všetko žrádlo bez potreby vylučovania. Všimnite si zelené lúky, kde havinko pôsobí – trávička, kvetinky, ale hovno ani jedno! Nájdite si vo svojom okolí zelenú lúku, kde sa zdržiavajú reálni psi – hovno jedno vedľa druhého…

Psíček z reklamy je hyperinteligentný, pretože nikdy neuvidíte, že by ho chovateľ potreboval usmerňovať povelmi. Ešte aj k miske pribehne len tak, keď má hlad. Vždy ho čaká plná.

Tento snový živočích sa nikdy nezatúla, nepotrebuje veterinára, nemá parazity, nezablatí dlážku, netrhá oblečenie ani obuv, nebije sa s ostatnými psami. Dokonca ani nevyžaduje pozornosť – po nakŕmení okamžite fičí na zelenú lúku a vybíja nahromadenú energiu. Pri križovaní zelených lúk nikomu neprekáža, dokonca ani samotný chovateľ nie je nikde nablízku. Veď načo. Sedí doma, otvára psie konzervy a vie, že keď nastane čas, psisko sa prirúti domov, aj keby malo prebehnúť cez Brodské. Veď v miske ho čaká jeho pochúťka…

Čeľaď Rozkošný doplnok

Človek ani nemusí byť chovateľom, aby sa stal obeťou reklamy so zvieratkom. Na to slúžia Rozkošné doplnky, medzi ktorými opäť kraľuje pes. Je to zrejme tým, že mačka nevykúzli taký roztomilý výraz, ani keby si ksicht natrhla na troch miestach naraz. A práve o to ide, byť roztomilý, roztomilý a roztomilý. Funguje to rovnako, ako v prípade detských Anjelikov a Bábätiek. S jediným rozdielom – kým deti sú primárne konečnými príjemcami produktov, Rozkošný doplnok len vyvoláva pozitívne emócie.

No povedzte – kto by už len odolal psiemu pohľadu? Ešte aj dlhoroční chovatelia majú čo robiť, aby nimi psíkovia nemanipulovali prosebnými psími očami. A čo už len v reklame, kde je všetko stokrát zosilnené?

No nemyslite si – nejde iba o psov. V reklamách obdivujeme gracióznosť tigrov, majestátnosť orlov, smejeme sa na komických tučniakoch, nechávame sa unášať plavnými skokmi delfínov, nostalgicky vzdycháme nad čriedami ovečiek a kravičiek na zelených kopcoch. V reklame vždy vystupujú zvieratá, ktoré majú pozitívny náboj. Sú roztomilé, obdivuhodné, alebo komické. V reklame neuvidíte dážďovky, hyeny (to ma fakt poburuje!), dikobraza, vačicu, holuba, skrátka žiadne zviera, z ktorého nijako nevytlčiete onen spomínaný pozitívny náboj.

Čo tieto rozkošnosti propagujú? Čokoľvek. Až to vyzerá, že keď si tvorcovia reklamy s niečím nevedia rady, tak tam švacnú roztomilého medvedíka. To isté platí aj o ďalšej čeľadi, ktorá už vlastne medzi zvieratá patrí len tak-tak.

Čeľaď Rozprávkové zvieratká

Ovečky frčiace plnou parou na motorkách, štylizované medvieďatá, vtáčiky vyspevujúce reklamné pesničky, legendárne fialové kravy, bobry používajúce zubnú pastu, sporivé líšky v okuliaroch, sysle vyrábajúce čokoládu… Pokiaľ niečo z tohto uvidíte mimo reklamy, kontaktujte psychiatra. V reklame sú však úplne v poriadku, dokonca sa vyskytujú častejšie, než by sa patrilo.

Rozprávkové zviera už takmer ani nie je zviera, nakoľko zmutovalo do akéhosi kríženca s človekom. Jeho úlohou je spojiť žiadané ľudské správanie s roztomilosťou alebo komickým efektom zvieraťa. Výsledok môže byť dvojaký – kým na ovci prenasledujúcej strážneho psa na motorovej kosačke sa aj zasmejete, čokoládovňa v réžii zvierat pod patronátom fialovej kravy je jedna z najodpornejších reklám, aké som kedy videl. Zrejme najhoršia je tá, kde kajakári pokojne konverzujú s bobrom o najlepšej zubnej paste, tú som doteraz nepredýchal.

Ťažko povedať, čo núti reklamných tvorcov utiekať sa k rozprávkam. Niekedy je zviera maskotom firmy (krátkozraká líška, hovädzí mutant), niekedy zviera zosobňuje určitú autoritu (bobor má prvotriedne zuby, medveď je expert na med). Občas živočích vhodne zastúpi človeka (divoko súložiace lienky v aute). A čo tie ostatné prípady? Nuž, ide len o animované Rozkošné doplnky…

Pridaj komentár