Nepáči sa vám? Tak vás znásilníme!

Môže to znieť neuveriteľne, ale inzerát môže byť nosičom podstatnej informácie. Pred istým časom ma kolega upozornil na inzerát, ktorý som očakával – tender na záchranky. Čudoval som sa, že som ho prehliadol. Až potom mi zaplo – ja totiž automaticky prehliadam všetky inzeráty. Demokraticky, bez rozdielu. Vypestoval som si selektívne vnímanie, ktoré ignoruje inzeráty v novinách a bannery na webstránkach. Na reklamu v televízii sa dívam ako na špeciálny druh zábavného programu. Letáky zo schránky hádžem do koša. Asi je nás viac, pretože sa ocitáme v ohrození.

Učíme sa od spammerov

Svet, v ktorom si môžete zvoliť, či vás budú obťažovať reklamou, končí. Inzertné noviny a letáky boli len prvou lastovičkou. Na ich dielo iniciatívne nadviazali spammeri, zahlcujúci mailové schránky. Podľa možnosti čo najvyšším počtom nevyžiadaných e-mailov. Príchod antispamových filtrov znamenal napriek nežiadúcim vedľajším účinkom pomerne slušné obmedzenie nevyžiadanej pošty. Spammeri sa preto vrhli na internet.

Pochybné on-line herne, falošné rolexky, stratové akcie, falzifikáty viagry – to všetko ponúkajú pochybné existencie s falošnými menami, úradujúce z jednorazových mailov, alebo dokonca z počítačov nič netušiacich obetí. Je to nelegálne, je to odsúdeniahodné a nechutné.

Marketing a nechutnosť sú rodní bratia. Spôsob, ako násilím dostať reklamu k ľuďom, ktorí ju nechcú, sa o chvíľu stane samostatným vedným odborom. Napríklad nedávno zverejnený nápad s odpočúvaním užívateľov. Nikde som nezachytil informáciu, že by mohol užívateľ trebárs túto možnosť vypnúť, keď nechce, aby ho špehoval vlastný mikrofón. A načo? Podstatné je, že bude znásilnený reklamou.

Internet je miesto LEN pre reklamu

Zdá sa vám to pritiahnuté za vlasy? Ale choďte. Reklamné agentúry to vidia presne takto. Na internete ľudia hľadajú informácie, zábavu, a keď chcú niečo kúpiť, nájdu si príslušný obchod. Reklamní násilníci však chcú niečo iné: presvedčiť ľudí, že potrebujú niečo, čo v skutočnosti nepotrebujú. Predať nepredajné, zarobiť na nepodarkoch, ošklbať dôverčivú hus aj o posledné pero.

Bannery vychádzajú z módy, stávajú sa obeťou selektívneho vnímania čitateľov. Podobne ako inzeráty v novinách alebo billboardy pri ceste. Efekt blízky nule preto priniesol jednu z najväčších morových rán internetu – pop-up okná. Namiesto žiadanej stránky vám vyskočila nežiadaná reklama. V najlepšom prípade. V najhoršom ich vyskočilo desať a stále vyskakovali nové.

Najmä v našich končinách, kde pomerne dlho v internetovom pripájaní domácností kraľoval dial-up, to bola skutočná pohroma. Čas strávený načítavaním stránok sa predlžoval, užitočnosť samotného internetu sa znižovala. Postupné prenikanie ADSL do bežného užívania zase vynieslo na povrch ďalší problém: objem stiahnutých dát. Užívatelia platia aj za dáta, ktoré v žiadnom prípade nechceli – reklamu.

Vyskakovacie okná preto postihuje pomalá smrť – najprv vo forme blokujúcich programov, no v súčasnosti každý slušný prehliadač ponúka možnosť vypnúť ich. Na rad preto prišli reklamy integrované priamo v stránke. Poznáte to – namiesto obsahu žiadanej stránky sa na celej ploche rozprestrie reklama. V ideálnom prípade sa dá zavrieť. Ideálnych prípadov je málo. Po nevyhnutnej exhibícii cez celú stránku sa reklama utiahne do rohu, kde tvrdošijne zotrváva, nech posuniete okno kamkoľvek. Beda vám, ak máte monitor s menším rozlíšením. Môžete sa totiž dočkať znefunkčnenia celej stránky.

O reklame na internete sa vedú učené dišputy, nápadití ľudia prichádzajú s ďalšími a ďalšími spôsobmi, ako potlačiť do úzadia to podstatné, čo na internete hľadáte, a namiesto toho vám tam narvať reklamu. Záleží azda na tom, či sa takou obeťou chcete stať? Ale choďte… Ľudia za klávesnicou sú ideálni len ako potenciálni zákazníci, ktorých treba presvedčiť. Za každú cenu.

A nech si tú cenu zaplatia sami

Myšlienka, že nedobrovoľní konzumenti reklamy si ju ešte aj musia zaplatiť, znie mimoriadne úchylne. A predsa – robíme to už celé roky. Napríklad také zápalky. Alebo igelitky v obchodoch. Mimochodom, tie ma rozčuľujú najviac. Nie žeby boli drahé, ale štve ma ten princíp. Akoby vám predali dom len v tom prípade, že na jeho prednej stene necháte obrovskú reklamu.

Chodíte do kina? Užite si product placement. Reklamy v pozadí, detailné zábery na mobilné telefóny, značkové tenisky, požiadavky v bare na konkrétnu značku. Zrejme vrchol v tejto disciplíne dosiahla séria o Jamesovi Bondovi. Tajný agent dokonca kvôli nej zmenil svoj obľúbený nápoj. Už žiadne martini, žiadna hláška „Pretrepať, nemiešať.“ Časy sa menia, výrobca vodky dal viac. A diváci si za to v kine zaplatia.

A nielen v kine. Platia za knihy Stephena Kinga, zájdu si na muzikál s Lucie Bílou, kúpia si najnovšiu počítačovú hru. A všetci sú spokojní. Každý si namastil vrecká a konzumenti spolu s produktom chtiac-nechtiac skonzumovali aj reklamu.

Koniec lotérie, násilie pokračuje

Reklama je vo všeobecnosti lotéria. Výstrel naslepo do skupiny ľudí s nádejou, že fatálne zasiahne potenciálneho zákazníka a urobí z neho skutočného. Streľba naslepo je drahý žart, minie sa veľa nábojov, kým skolíme žiadanú obeť. Preto sa reklama snaží mieriť do skupín, kde je vyššia pravdepodobnosť, že bude mať úspech.

A tak počas telenoviel uvidíte reklamu na čistiace prostriedky, v sobotu ráno z obrazoviek prúdom tečie čokoláda zo sladkostí „plných energie“, počas erotických filmov v reklamnej pauze anonymná tetuška vzdychá, aká je veľmi nadržaná a odpomôcť jej dokážete len telefonátom. V časopisoch pre sliepky nie je reklama na počítače, v poľovníckom časopise neinzeruje kozmetická firma.

Na webových stránkach sa rozmáhajú kontextové odkazy, vychádzajúce z filozofie, že ak si niekto klikne na článok o zdravej výžive, je vhodné mu ponúknuť stopercentne prírodné preparáty na chudnutie. Do tohto súdka smeruje aj spomínaná odpočúvacia reklama. Niekto nesmierne naivný by si myslel, že keď sa zadávatelia reklamy dostanú k žiadanej cieľovej skupine, bohato im budú stačiť aj triezvejšie reklamy.

Je to, samozrejme, omyl. Zvyšujú pravdepodobnosť zásahu, ale zbraň ostáva rovnaká. Násilie, násilie a ešte raz násilie. Podľa možnosti bez možnosti obete brániť sa. Je to absurdné. Zakazujeme fajčenie všade, kde sa dá, billboard s alkoholom neuvidíte ani v divokom sne. A popri tom sa na nás zo všetkých strán valia barbiny v ružových autách, neuveriteľne predražené mopy, ešte rýchlejšie a silnejšie autá, záludné ponuky na megavýhodné úvery a nové receptúry čokolády. Úprimne: podľa mňa sú rovnako škodlivé ako alkohol.


Článok bol súčasťou pôvodných HyeNovín v rokoch 2005-2008

Pridaj komentár