Už samotný fakt, že divadlo Nová scéna inscenuje aj niečo iné ako importované muzikály Michala Davida, je dobrý skutok hodný oslavného chválospevu. Ten sa ešte vystupňuje, keď k tomu dodáme, že ide o pôvodný slovenský počin, a nadto o inscenáciu slávneho Rogera Krowiaka. No a keď pripočítame dramatika Viliama Klimáčka, režiséra Karola Vosátka a autora hudby Michala Kaščáka, je jasné, že to nemôže dopadnúť zle. No a – dopadlo to dobre?
Ale áno. Pôvodná hudobná komédia Agent Krowiak zasahuje je jasným dôkazom toho, že aj na Slovensku dá urobiť vtipný a nenáročný muzikál, ktorý napriek všetkým atribútom oddychovosti neskĺzava do trápnosti. Určený je predovšetkým milovníkom poriadne absurdného humoru, ktorého sa užijú skutočne vrchovato.
Agent Roger Krowiak (Marek Majeský) prichádza na parníku do petržalského zálivu, aby v Bratislave vyšetril záhadné zmiznutie arabského zvitku. Listina totiž obsahuje návod na zostrojenie zariadenia takého nebezpečného, že v nesprávnych rukách môže spôsobiť celosvetovú katastrofu. Stopy vedú (v skutočnosti žiadne stopy nie sú, samozrejme) k majiteľovi cestovnej kancelárie Hadžibejovi (Štefan Kožka) a jeho pomocníčke, nymfomanickej sadistke Barbare (Lucia Vráblicová alebo Barbara Mišíková).
Divák musí stráviť hooodne alternatívnu realitu, kde v Bratislave vyrastajú popri mrakodrapoch minarety, ľud pracuje v čičmianskom skanzene ako objekt imperiálnych chúťok zahraničných turistov, na Záhorí sú ópiové polia a Sitno je národná sopka. Podobne absurdne sa uberá aj celý dej, takže nerušia ani také samoúčelné absurdity ako sitnianski rytieri, vynárajúci sa spod zeme za tónov maďarskej verzie Sandokana. Existencia niečoho takého, ako je tajná továreň na výrobu falšovaných gumených medvedíkov, mi zlepšuje náladu dodnes.
Agent Krowiak zasahuje je veľkou oslavou superšpiónov a gýča, čo veľmi dobre ilustrujú kulisy s použitím Danglárových ilustrácií, či kostýmy – bača v prieliehavom zlatom tričku, oslepujúco strieborní rytieri. Tancujúce makovice na ópiovom poli či latexové holé zadky však už boli na mňa príliš. Naopak, musím oceniť hercov, ktorí napriek tomu, že boli na premiére, si svoje skarikované postavy doslova užívali. Za všetkých treba spomenúť najmä Luciu Vráblicovú s jej neuveriteľne sexi hlasom. Postava Violy da Gamba je celkom zreteľne úplne zbytočná, no bola by škoda prísť o kreáciu Andrey Karnasovej (alternuje Zuzana Šebová). Najviac na mňa však zapôsobilo trio hercov vystupujúcich ako ľud, zberači ópia, námorníci, zväzáci a podobne – v posádke, ktorú som videl, to boli Róbert Halák, Tomáš Horváth a Martin Mikulášek. Chlapci fičali, hrajúc, tancujúc a spievajúc. Skutočne klobúk dolu.
Príjemne ma prekvapil Marián Greksa ako agent Minsky (alternuje ho Roman Féder). Snažili sa aj Gabika Škrabáková ako slovenská policajtka Sandra (alternuje ju Slávka Heribanová Halčáková), Karol Čálik ako jej nadriadený Huňadi, či Marián Labuda ml. čoby bača Matúš. Nezanechali však natoľko výrazný dojem ako ich kolegovia. Zrejme si musíme počkať, kým prídeme po niekoľkú reprízu.
Kameňom úrazu je však samotný Roger Krowiak, ktorého prevalcovalo všetko na javisku, vrátane hudby, spoluhercov, kostýmov a scenára. Stal sa z neho totiž taký polovičný superagent. Predpokladám, že bolo zámerom autorov, aby ho z nebezpečných situácii dostával zásadne niekto iný, prinajhoršom deus ex machina. Marek Majeský však nedisponuje takou charizmou, aby jeho postava dokázala vzbudiť dojem superagenta. Bez dostatočného sebavedomia tak nemá šancu ovládnuť javisko a stalo sa z neho krovie.
Opäť len dúfajme, že v reprízach sa to postupne napraví. Preto, ak vám môžem poradiť, odporúčam vám chvíľu si počkať. A potom si Krowiaka choďte pozrieť.
Názov | Agent Krowiak zasahuje |
Divadlo | Nová scéna, Bratislava |
Réžia | Karol Vosátko |
Autor | Viliam Klimáček |
Hudba | Michal Kaščák |
Hrajú | Marek Majeský, Štefan Kožka, Marián Greksa/Roman Féder, Lucia Vráblicová/Barbara Mišíková, Andrea Karnasová/Zuzana Šebová, Karol Čálik, Gabriela Škrabáková/Slávka Heribanová-Halčáková, Marián Labuda ml., Róbert Halák, Tomáš Horváth, Martin Mikulášek, Viktor Horján, Daniel Heriban |
Hodnotenie |
Článok bol súčasťou pôvodných HyeNovín v rokoch 2005-2008